Tiktok – klassieke conditionering – ideaal voor teambuilding

Dit volleybalseizoen train ik maar 1 team: dames 4. Een groep van 9 jonge meiden (14 – 17 jaar) met ambitie. Ze willen dit jaar promoveren naar de eerste klasse. En de club heeft dat ook als doel gesteld dus iedereen zit op 1 lijn. 🤗 Aan mij de eer om ze te helpen het te halen: als trainer en als coach.

Dit team is een samengesteld team: sommigen kennen elkaar nog van vorig jaar en sommigen komen vanuit andere teams. Daarbij komt ook het emotionele aspect kijken: er zijn meiden die dames 4 als promotie zien en er zijn meiden die gescheiden zijn van hun ‘oude’ groep waarvan de rest door is naar dames 3 of zelfs 2.

Werk aan de winkel dus: want ik moet er een team van maken EN promoveren.

Nu vind ik een teamtraining in de zaal anders dan een training in een lokaal. Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat het om sport gaat waar je wekelijks zichtbare resultaten hebt: de wedstrijden. Het wordt een jaar van oefenen waarbij ik de wedstrijden als formatieve toets zie – en waar de meiden de wedstrijden als doel zien.

Het groepsproces is mega interessant. Het is heel dynamisch en ik merk dat ik van alle kanten uitgeprobeerd word. Dat hoort erbij en dat is leuk. Vroeger, toen ik nog voor de klas stond, maakte me dat onzeker, maar nu kan ik ermee spelen. Want aan de ene kant moet ik mij houden aan het technisch plan en dat betekent heel doelgericht en hard trainen, aan de andere kant vind ik het dollen, lachen en ouwehoeren ook heel belangrijk. En dat is in het beginstadium een heel dun lijntje: want als je teveel dolt word je niet meer serieus genomen als trainer en dan wordt het een heel zwaar jaar. 2 meiden kennen mij van vorig jaar, de rest helemaal niet. Dus zij zijn mijn ‘houvast’ in dit kennismakingsproces.

Die balans vinden, dat is mijn uitdaging. Tussen er keihard voor gaan als team en ook over de grond kunnen rollen van het lachen. Dat betekent dat ik het vertrouwen van de groep moet krijgen, dat ze niet alleen zelf beter willen worden, maar het ook voor mij willen doen. Want dat is het: ze ‘moeten’ voor je willen gaan.

Nu combineer ik bewust het harde werken met hun dagelijkse elixer: Top 100 muziek. Ik heb de JBL gegapt van mijn zoon en zodra de warming up begint is de zaal al gevuld met basgeluiden en pompende ritmes. Zo’n ouwe vent als ik die top 100 muziek draait: dat wordt al gewaardeerd.

Maar tijdens de shuttle run vorige week merkte ik al dat er werk aan de winkel is: na 4 stages was iedereen er wel klaar mee – terwijl ik gehoopt had dat ze onderling die competitie aan zouden gaan. Hoe kan ik ze zover krijgen dat ze het willen, het mij ook willen laten zien?

Terug naar donderdag. We zaten in een pittige oefening waarbij er aangevallen en verdedigd moest worden. Ik eis van mezelf dat speelsters tijdens een training zoveel mogelijk balcontact hebben en weinig hoeven te wachten. Dat is intensief: voor mij maar vooral voor hen. Dat betekent ook volledige concentratie. En toen gebeurde het: toen de eerste tonen van onderstaande nummer door de JBL geproduceerd werden, stonden 6 meiden ineens, los van elkaar, de tiktok moves te doen op het nummer.

Dat was zo bijzonder: het kwam uit het niets. De training lag volledig stil en iedereen zat te swingen op het nummer. Ik kende het van mijn kids, dus ik lachte en liet ze hun gang gaan terwijl ik de muziek harder zette. Weer een stapje verder als team en als trainer! 🤗

Ik vraag me wel af of ze zich ooit verdiept hebben in de tekst 😉

Posted in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *