Ren je rot

In 4 dagen – meer dan 100.000 views, ruim 1400 reacties en 20x gedeeld: mijn bericht op Linkedin met de online werkvorm die de docent van mijn dochter bedacht had.

Van de week zat ik op mijn ‘kantoor’, de logeerkamer, en hoorde veel gegiechel en gestommel. En toen werd ik ineens bijna aan mijn oor meegetrokken. Ik was te laat. te laat. “Pap, je bent te laat.”

Ik stond daar, vrij schaapachtig, te kijken naar een schermpje met zo’n 12 deelnemers. Wist ik veel.

Wel was ik getriggerd door de werkvorm. De docent noemde steeds een voorwerp (of persoon in dit geval) waar de kids naar op zoek moesten en ze waren razend enthousiast bezig!

Heerlijk: gewoon wat zoekopdrachten en iedereen holt van de computer weg. Ik heb het gedeeld op Linkedin. En dat ontplofte.

Kennelijk is men op zoek naar zulke actieve werkvormen. Klassikale lessen, breakoutrooms. Been there, done that. Waar is de interactie. Hoe kunnen we de sleur van uren zitten doorbreken. En echt, het antwoord is zo eenvoudig.

In mijn opleiding, vorig jaar, was er elke keer aandacht voor ‘energizers’. Ik had er een broertje dood aan, ik vond het vreselijk. De trainster deed het ontzettend leuk, zij wist het en sleepte me er doorheen. Dat maakte het voor mij weer leuk. Als je stil zit achter een scherm, dan is een spontane actie toch best wel lekker. Het is zo eenvoudig. Even je hersenen op een actieve stand zetten.

Vrijdag heb ik dezelfde opdracht gedaan die mijn dochter gedaan had. Nu deed ik het met 7 volwassen cursisten. En echt.. iedereen ging op zoek naar dat stripboek, de vork, de handschoen en de hamer. Vooral die hamer zorgde voor hoofdbrekens. Ik kreeg het zelfs voor elkaar dat deelnemers op zoek gingen, terwijl ze wisten dat ze geen hamer hadden! 🤣 Ze waren super enthousiast.

Online trainen.. je kan niet copy paste een training verzorgen. In een online training van 3 uur moet je niet proberen dezelfde inhoud er doorheen te jassen. Daar moet je creatiever in zijn: vooral in de aanloop naar de training toe. Laat mensen huiswerk vooraf maken. Dat zet je ze aan, weten ze wat ze kunnen verwachten en kan je het doceren en de interactie mooi afwisselen. Je hebt dan al 2 instructievormen. En daarnaast moet je Juist dan moet je zorgen voor afwisseling. Meer dan ooit. En dan blijkt dat zoiets simpels als ‘ ren je rot’ ineens een soort van eye-opener is. Voor zoveel mensen! Want kan het zo eenvoudig? Ja.

Ik vind het geweldig. Want ineens komen er ook andere geweldige suggesties die mensen doen. Men inspireert elkaar en dat wordt gedeeld. Hoe gaaf is dat!

Morgen ga ik weer een nieuw idee delen: dankzij de docent van mijn dochter. Niet omdat ik het af wil pakken, maar omdat zij het misschien gewoon vindt, en de rest van Nederland er juist door geïnspireerd wordt. Laat mij maar dat kanaal zijn.

Koel he!

Lees hier het artikel:

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6757285904894697472/

Geplaatst in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *