Onderwijs uithollen

Deze week was een rare week. Nou ja raar, onthutsend. Huts.. wat een woord 🤣

Ik had een interessante analyse gevonden over EDI. Het expliciete Directe Instructie model. Als onderwijsadviseur wilde ik graag EDI aan de man brengen, omdat ik weet dat directe instructie een van de meest effectieve werkvormen is om tot leren te komen. Op het cognitieve vlak.

Deze analyse ging met name over EDI bij kleuters. En daar heb ik meer moeite mee. Want ik vind dat kleuters moeten spelen. Net als peuters in de kinderopvang. Spelend leren. En daar kan jij als leerkracht goed doorheen laveren, het spel ondersteunen, kringgesprekken organiseren. Nou ja, laat ik zeggen: het Piramide gedachtengoed doortrekken van 0 – 7 jaar. In een rijke speelleeromgeving.

De vertaler van EDI heeft daar een eigen saus over heen gegooid en er wordt zelfs gesuggereerd dat je kinderen te kort doet als je EDI niet invoert. Je moet met directe instructie aan de slag met rekenen, omdat de leerkrachten maar wat doen bij de kleutergroepen.

Dus… die analyse was een analyse naar mijn hart. Kritisch op het EDI model en gedachte goed wat eromheen gevormd is. EDI is maar een didactische werkvorm, en ik ben er van overtuigd dat leerkrachten die eigen didactische gereedschapskist wel kunnen vullen en inzetten. Af en toe met steun en inzichten, maar daar heb je ons als onderwijsadviseurs voor.

Ik plaatste de analyse en er werd ontzettend goed op gereageerd. Er zijn gelukkig meer mensen kritisch. En ineens.. zag ik via een reactie dat ik geblokkeerd was door de vertaler, de prediker van EDI in Nederland. En waarom? Ik had de beste man niet aangevallen, heb geen kritische noot geschreven, heb alleen de analyse gedeeld en gezegd in mijn bijdrage: denk na waar je voor kiest en waarom.

Want dat gebeurt 9 van de 10x niet. EDI wordt door een groot deel van het onderwijs omarmd. Het is een leesbaar boek. Praktische tips en je hoeft als leerkracht alleen maar te doen wat er staat. Lekker plat. Maar daar draait het niet om. EDI is geen trucje. En toch volgen we het massaal. Volle zalen, dure bijeenkomsten, EDI voor en na. Zelfs scholen die kindvolgend aan de slag zijn gaan er mee bezig. Nou, als ik een Jenaplan of Daltonschool met EDI aan de slag zie gaan… waar zit je drive dan? Want tuurlijk kan je het model inzetten, maar het mag NOOIT leidend zijn. Want elk doel moet je op een andere manier benaderen.

Ik heb een dag gewacht. Tot 10 geteld, heeeeeel langzaam. En toen een artikel geschreven op LinkedIn. Dat ik me er over verbaas dat ik geblokkeerd wordt, en waarom? Gaat het de vertaler echt om het kind centraal stellen, of wil hij zijn omzet veilig stellen?

Wat er toen gebeurde.. Er ging een beerput open. Niet normaal. Iedereen herkende zich in mijn verhaal. Ik kreeg heel veel reacties van mensen die ook geblokkeerd waren, of waar reacties van verwijderd waren. En commentaren dat het EDI niet meer draait om het kind, maar de melkkoe is van de vertaler en de organisatie waar hij voor werkt.

Ik kon m’n ogen niet geloven. Hoe kan het, dat het onderwijs massaal hiervoor kiest, en zelfs gretig EDI 2.0 afneemt. Is het onderwijs dan zo plat? Ziet men niet in waar het om draait?

Op internet zie ik meer interessante analyses. De vertaler verheft het EDI zelfs tot de onderwijsvorm. Kritische vragen dat het wel heel lastig is om ermee aan de slag te gaan in een heterogene groep wordt afgedaan dat het ligt aan de leerkracht. Er is totaal geen zelfreflectie. De methodiek is heilig.

Ik ben perplex. Ik ben blij dat ik als onderwijs adviseur nooit een licentie afspraak gemaakt heb. Sterker nog: ik denk dat ik ‘m niet eens zou krijgen, want ik ben te kritisch.

Laten we alsjeblieft blijven nadenken. Want hier wordt het onderwijs ook moe van: professionaliserings moe. Je verandert het onderwijs niet met een boekje. Dus overvoer je mensen niet met allemaal leesbare ideeën die echt best wel ingewikkeld zijn en heel veel principes overboord laten gooien.

Zet alsjeblieft het kind centraal. Lees het boek gerust en haal eruit wat voor jouw kind werkt, op dat moment. Directe instructie werkt. Dat staat buiten kijf. Maar zoek dan verder in je gereedschapskist. Er zit nog zoveel meer mooi gereedschap in om die kinderen te helpen in hun ontwikkeling. Stomp niet af. Hol het onderwijs niet uit. Want buiten.. zijn hongerige wolven die misschien ooit uit passie zijn begonnen, maar nu het grote geld zien.

En dat mag. Maar nooit over de ruggen van onze kinderen en daar zijn wij als leerkrachten, directeuren, professionals zelf bij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *