Innovatie – exponentiële groei

In mijn OICT opleiding kwam altijd het onderdeel ‘technologische ontwikkelingen’ aan bod. Ik vond (vind) het belangrijk dat mensen bewust worden van wat er is, maar ook wat men kan verwachten en of iets blijft of een hype is. Ik zal de onderwerpen kort beschrijven, later zal ik er in andere blogs wel dieper op in gaan, want het is reuze interessant.

De wet van Moore kwam sowieso aan bod. De wet van Moore stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt. Moore deed deze voorspelling in 1965. Al lijkt de wet tegenwoordig niet meer te werken omdat de technologische mogelijkheden zo zijn doorontwikkeld dat men de snelheid van ontwikkelen niet meer kan halen. Maar de rode draad is: de ontwikkelingen gaan harder dan wij kunnen bedenken.

Dat is gelijk gekoppeld aan de exponentiële groei. Wij mensen denken lineair en vinden het heel ingewikkeld om exponentieel te denken. Een mooi voorbeeld is de vraag: “hoe vaak moet je een papier vouwen tot je naar de maan bent?” Ik heb die vraag altijd gesteld en ik kreeg de mooiste antwoorden. Al moest ik er wel steeds weer bij zeggen dat ze niet moesten blijven hangen dat 7x de max is. Dit is trouwens een leuke video daarover:

https://www.zozitdat.nl/2018/04/04/hoe-vaak-kun-je-papier-dubbelvouwen-2/

De deelnemers kwamen er eigenlijk niet uit. Dit filmpje verhelderde het:

Dus de wet van Moore en exponentiële groei.

En het is niet zo dat iets ontwikkeld wordt en dat het klaar is. Ik zie mezelf nog rondlopen met een buzzer, in de tijd voor de mobiele telefoon. Ik had op een gegeven moment een GPS locator bij mijn spiegelreflex camera, zodat ik terug kon halen waar ik foto’s gemaakt had. Mijn Garmin GPS was onmisbaar om mijn routes op te nemen tijdens bergwandelingen, zodat ik de afstand, de route, de hoogte en vooral: de weg terug kon vinden.

Een paar kleine voorbeelden van ontwikkelde producten die samengevoegd zijn in nieuwe producten. Dus doorontwikkeld. Kijk naar de ontwikkeling van VR en AR. AR wordt de toekomst. Dat is zeker. Maar in welke vorm? Ik gebruikte lange tijd het filmpje van VENZ hagelslag uit 2010. Het bedrijf had een code op de hagelslag geplaatst. De voorloper van de QR code. Als je die scande met je laptop kwam je in een virtueel racespel! 10 jaar later en je waant je in de meest fantastische werelden. Games, musea, storytelling, educatief materiaal: pak je iPad of iPhone en je wordt erin gezogen. Het is zo doorontwikkeld dat je zelf werelden kan creëren. In januari maakte ik in Adobe een hoofdpersoon uit een methode digitaal voor een vriendin. Ze had het laten ontwikkelen. Ik stuurde haar een filmpje waarin ik het meisje virtueel op mijn keukentafel liet staan. Dat was echt gaaf om te zien, maar lastig te maken. En nu? Ga naar Fectar en binnen 5 minuten heb je het gerealiseerd.

Dus qua content ontwikkeling gaan de ontwikkelingen razendsnel, alleen zit je nog steeds met het apparaat in je handen. Hoe kijken wij over 20 jaar terug op deze periode? Apple Glasses komt eraan. Wie weet hebben wij over 20 jaar wel speciale lenzen waar AR in zit. En creëren we, in a blink of an Eye, onze eigen ideale wereld. Het zou mij niets verbazen. De komst van bijvoorbeeld 5G bieden ontwikkelingen alweer zoveel ruimte.

Als laatste kwam de theorie van Gartner aan bod: De hype cycle. Om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen, hoeveel tijd iets kost, het dal van desillusie.

Dat was vaak heel herkenbaar voor deelnemers. Neem de iPad. Hoge verwachtingen in een korte tijd. De iPad was snel bovenin de hype cycle. Maar daarna begon het tegen te vallen: er was beperkte content, inzetbaarheid, beheer was lastig, de prijzen waren hoog, het was lastig te organiseren in het huidige onderwijs. Dus de verwachtingen gingen naar beneden. Nu met de nieuwe ontwikkelingen door uitgeverijen, maar ook door bijvoorbeeld de komst van AR zal een iPad ingebed worden in het onderwijs. Als vast leermiddel (of beter: drager).

De hype cycle liet ook mooi zien hoe ontwikkelde producten samengevoegd werden in nieuwe producten doordat er nieuwe technologie ontwikkeld was.

Mijn boodschap was en is: denk in mogelijkheden – wat zou de volgende stap kunnen zijn?

Wat leuke voorbeelden trouwens die doorontwikkeld zijn en nu helemaal de normaalste zaak van de wereld zijn:

1988: De eerste zelfscan kassa en pick-up point worden gelanceerd in Tilburg

De beeldtelefoon – de mogelijkheden rond thuiswerken in 1986

En mobiel bellen: 1999 vs 2019

“Wat zou het mooi zijn als…. ” vul dat voor jezelf in, schrijf het op, bewaar het en open het over 5 jaar. Je eigen tijdscapsule. Wat is er van uitgekomen? 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *