HBO opleiding?

Vooropleiding

Deze opleiding is op HBO-niveau. Om toegelaten te worden tot de opleiding dien je te beschikken over een een opleiding op minimaal mbo-niveau 4 die kwalificeert voor de functie van Pedagogisch Medewerker/Peuterspeelzaalleidster.

Dit las ik bij een opleiding die ik van de zijlijn gevolgd heb. Voor de praktijkopdrachten kreeg ik ook wel eens vragenlijsten voorgeschoteld. En het verbaasde mij op een gegeven moment een beetje: ik zag totaal geen lijn in de systemen die gebruikt werden.

Dus ik ben eens in de cursus gedoken, want ergens irriteerde het mij.

Ik ga voor kwaliteit – “weten wat werkt”. En nee, geen borstklopperij. In mijn vorige werk, in een commerciële organisatie, kende ik de markt en de aanbieders. En met elke subsidie golf die aangekondigd werd, zag je nieuwe aanbieders die passende scholing aanboden. Of bestaande aanbieders die zich nooit op dat segment van de markt hadden geroerd.

In die tijd heb ik van heel dichtbij meegemaakt wat voor ‘cowboys’ er zijn die eigenlijk maar 1 doel hebben: geld verdienen. Kwantiteit boven kwaliteit – op een zo voordelig mogelijke manier de logistiek organiseren met grote groepen en mensen zoeken die de cursussen konden verzorgen.

Het verbaasde mij dan ook hoe succesvol dat kon zijn. Jaloers? Enerzijds wel, want ik zag ook de kansen maar wist bij voorbaat dat ik niet mee kon komen. Want de prijs is vaak het argument om te kiezen voor een organisatie. En als organisaties hetzelfde aanbieden, dan is de keus vaak al snel gemaakt. En mijn kostprijs lag helaas al een stuk hoger. Aan de andere kant: ik zag ook, met lede ogen, hoe de kwaliteit was van de cursussen. Hoe ze opgezet waren en georganiseerd werden.

Als onderwijsadviesbureau word je al snel gezien als geldwolf. En dat knaagde aan me, want geld is nooit mijn drijfveer geweest. Natuurlijk: je hebt en begroting en een marge maar marktconform. In al die jaren heb ik ook regelmatig bij directeuren gevraagd wat alle scholing nu eigenlijk opgeleverd had. Het is lastig te meten, maar veelal vrij weinig. Pleisters plakken, het schoolplan volgen en gaan. Niks duurzaam, niks lange termijn perspectief. Scholing was redelijk ad hoc. En uiteraard kan dat, als er afgebakende onderwerpen zijn waar kennis voor in huis gehaald moet worden. Maar ergens moet dat ook bewaakt worden (geborgd) in de organisatie en daar ligt de verantwoordelijke rol ook bij de opleider vind ik. Al geef je het alleen al aan. Nou ja, en het kan natuurlijk commercieel interessant zijn.

Ik heb lastige gesprekken gehad in de tijd dat ik aankondigde dat ik vertrok, de navelstreng met het onderwijs door wilde knippen. Want ik had directeuren die met mij verder wilden vanwege de duurzame ontwikkeling in hun organisatie en er ging moreel wel iets knagen bij mij.

Dat is ook het grote probleem met de ‘oude’ onderwijsadviesbureaus, die ineens commercieel moesten gaan werken. Dat konden ze niet, en hun organisatie was vaak zo’n waterhoofd geworden, daar was niets meer lean and mean. Nee, dat was reserves verbranden en hopen op een koerswijziging. Daar zaten wel de universitair opgeleide pedagogen en onderwijskundigen. De vakidioten met veel (theoretische) kennis. Niet altijd even goed in de overdracht – maar het proces begeleiden ging vaak uitstekend.

En daardoor zagen nieuwe aanbieders ook hun kansen. ZZP-ers, groepjes ambitieuze mensen of kleine adviesorganisaties. Met hun komst ook een wildgroei aan scholing. Dat moet natuurlijk ergens gereguleerd worden maar eerlijk: dat stelt weinig voor. Met een beetje gezond verstand en slim handelen heb je een geaccrediteerde cursus op HBO niveau. Let wel: ik wil daarbij niet tekort doen aan de organisaties die echt goede opleidingen wegzetten.

Kwaliteit – wat is kwaliteit.

Tja, voor mij is kwaliteit dat ik zie dat iets werkt. En als ik terugkom in een organisatie ik het ook terug zie. Ik heb mijn opleiding Onderwijskundig ICT-er niet laten accrediteren, omdat de kosten voor de deelnemers dan omhoog gingen. Een opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist hebben we wel in gang gezet omdat door de markt eigenlijk geeist werd. Verschil in kwaliteit?

Ha, zeker. Want de echa-specialisten wisten waar ze het over hadden, en de inspectie was onder de indruk. En mijn opleiding, dat was in het begin eerder een samengeraapt zooitje aan bijeenkomsten – met de beste bedoelingen – maar ontsproten uit het boerenverstand. Daar lag totaal geen theoretisch kader aan ten grondslag en een lijn was ver te zoeken. de ene keer ging ik aan de slag met theorieën van Belbin – later Management Drives – de andere bijeenkomst werd Gartner uitgespit en Rogers met zijn adoptiemodel. De laatste 2 jaren had ik de draad te pakken, omdat ik uitging van 1 probleemstelling: het veranderen van gedrag. En vanuit die rode draad kon ik de bijeenkomsten vormgeven (Kotter). Dat was voor mij het moment dat ik dacht: “ja, dit is kwaliteit, want het is geen los zand, er zit een opbouwende lijn in!” En de opleiding werd ineens ook onderscheidend van andere aanbieders.

Het samengeraapte.. dat zag ik dus ook in de eerst genoemde cursus terug. Ik geloof best dat de mensen die het ontwikkeld hebben het ook met hun beste bedoelingen gedaan hebben. Maar toch denk ik dat je als opleider echt de theoretische achtergrondkennis nodig hebt om een gedegen opleiding neer te zetten. En ook hier, begrijp me niet verkeerd, het kan best heel leerzaam zijn. Maar wanneer komt die kwaliteitscontrole. Want je hoeft geen examen te doen, je hoeft geen casus uit te werken of te verdedigen. Je moet 80% aanwezig zijn OF je krijgt vervangende huiswerkopdrachten en aan het eind lever jij je portfolio in en presenteer je op 2 a4tjes wat je geleerd hebt en welke actiepunten je nog op gaat pakken.

Gefeliciteerd met je diploma.

Zakken is dus niet mogelijk. Wat hier weet je: je betaalt 1500 Euro (of meer) en je hebt gegarandeerd je papiertje na een jaar, waarbij gezegd wordt dat je zelf verantwoordelijk bent voor je leerproces.

En daar gaat het volgens mij steeds vaker mis. Mensen willen tegenwoordig ook een” slagingsgarantie”. Want ik vraag me af in hoeverre de gestelde doelen ook tijdens het hele proces door de opleider bewaakt worden, op individueel vlak: of is dat ook eigen verantwoordelijkheid?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *