Gisteren las ik met interesse het artikel ‘Zweedse school geeft les met Minecraft’
Er is veel te vinden over gaming in het onderwijs. Waren games 10 jaar geleden nog ‘spielerij’ en ‘not done’ – behalve op de vrijdagmiddag – nu merk je dat er na veel onderzoek met positieve resultaten, ervaringen, ontwikkelingen en inzichten van leerkrachten gaming steeds meer een plek krijgt in het onderwijs. Wat is er uitdagender om spelenderwijs (onbewust) te leren? Het is toch gaaf om, met slimme truukjes, vrienden te verslaan en badges te verdienen? Vaak zijn games daarbij gericht op 1 vakgebied of op het ontwikkelen van vaardigheden ontwikkelen (zoals automatiseren) waarbij kinderen door het behalen van credits, gifts, badges enz. beloond worden (Pavlov? 😉 )
Wat er in Zweden gebeurt is niet nieuw, maar dat het verplicht wordt als vak is wel een boeiende ontwikkeling. Minecraft wordt dus in feite gebruikt om alle verworven vaardigheden en kennis te gebruiken om het spel optimaal te spelen. En loop je ergens tegenaan? Dan ga je onderzoeken hoe je dit het beste kan tackelen. Zelf, samen met je klasgenoten of met hulp van je leerkracht. Het spel is een continu proces, dus je bent niet met een eindproduct (toets) bezig.
Dus geen CITO-toets meer – maar een game om inzicht te krijgen in de ontwikkelde vaardigheden!