21st CS – holle vaten!?

Toen Kennisnet de 21ste Century Skills vertaalde, zo’n 11 jaar geleden, was het een interessant fenomeen voor de early adopters. 3 jaar later werd er een vertaalslag gemaakt en werd het, in samenwerking met SLO, gegoten in de huidige bekende vorm. En door de ontwikkelingen in curriculum.nu, de nieuwe inzichten, zie je dat het terug gebracht wordt tot 4 domeinen. Vooral de commerciële partijen spelen daarop in.

De tendens is: zet niet in op kennis, maar op vaardigheden. Ik heb het zelf ook ervaren: directies en teams die mij invlogen om de 21st Century Skills in te bedden in hun onderwijs. Immers: het strategisch beleid was bepaald voor de komende 4 jaren, laten we nu op de inhoud focussen. De plannen waren ambitieus. De intake was vaak confronterend: je kan niet in 4 jaar alle 21st Century Skills opnemen. Het is geen trucje. Denk aan je visie.

Helen Parkhurst, Peter Petersen, Maria Montessori, Celestin Freinet: allemaal grondleggers waar een groot deel van ons onderwijs op gebaseerd is. Scholen hebben daarvoor gekozen. Maar je kan niet meer in die vakjes blijven denken: je zal als team het beste moeten halen uit de verschillende inzichten.

Het gaat allereerst om de vaardigheden. Ik zeg vaak: Oude wijn in nieuwe zakken. Alleen is die oude wijn vaak al bedorven. Want er wordt vaak gezegd dat er structureel aandacht wordt besteed aan samenwerken, maar hoe? Of neem informatievaardigheden: waar je vaak, nog steeds, een werkstuk moet maken met behulp van bronnen.

En probleem oplossend vermogen, creativiteit, computational thinking, mediawijsheid? Schoolleveranciers en uitgevers hebben fraaie pakketten die aangeschaft worden en daarmee afgevinkt kunnen worden.

Ik ben te cynisch, ik weet het. Maar je kan de 21st Century Skills niet ‘kopen’ , het is geen kunstje, het moet in je DNA zitten. Maak kinderen nieuwsgierig, laat ze verwonderen, laat ze de stof van een andere kant benaderen, maar leer ze leren. Want daar draait het om. Je hebt de vaardigheden nodig om kennis op te willen doen. Je moet kennis opbouwen. Zonder kennis, zonder de eager om de kennis op te willen doen is het ‘lucht’.

Erik Meester heeft daar een hele interessante visie op. Ik weet zeker dat je een uur gefascineerd kijkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *