School als onderneming? Echt wel!

Onderwijs – onderneem! (1/2)

Een school is toch geen bedrijf maar het begint er steeds meer op te lijken: 

  • Schoolgids
  • Schoolplan
  • Jaarplan
  • Website
  • Scholen in kaart

Overal informatie over de school. Informatiestromen beheersen vraagt eigenlijk teveel tijd. 

Dit was een recente tweet van een directeur die het jaar afsloot. En daar gaat het volgens mij gigantisch mis: want je school is echt wel een bedrijf/ onderneming!

Elke school stelt de klant centraal: dat staat notabene in elke schoolgids en schooljaarplan. Iedereen wil het maximale uit het kind halen, talent ontwikkelen, bijdragen aan de ontwikkeling. Daarvoor hebben we allemaal de PA, KLOS, Kweek en PABO gedaan. We hebben een missie. Maar daarna gaat het tegenwoordig vaak mis: Waar scholen vroeger meer autonoom waren en de ouders nog opkeken naar het hoofd der school is het onderwijs stil blijven staan en heeft de maatschappij zich verder ontwikkeld. 

Waar het onderwijs zich veilig achtte met de OCW-gelden, de leerkracht, die ooit op de school begon, logischerwijs directeur werd of zelfs bestuurder en er geen concurrentie bestond heeft de tijd alles ingehaald. Want: 

Als ouder had je vroeger geen keus, en werd je ingedeeld op postcode, tenzij je koos voor een speciale denominatie als bijzonder / openbaar op katholiek onderwijs. Toen dat losgelaten werd was er in feite nog niets aan de hand – mensen veranderen niet snel. 

Maar tijden veranderen en het onderwijs is stil blijven staan – en daar gaat het nu mis: waar veel directeuren zuchten onder de druk van plannen hebben ze niet het idee waarom ze het doen en dat ze gewoon mee moeten met de tijd: de school is gewoon een onderneming!

Je hebt mondige klanten, je wil kwaliteit leveren. Je wil je onderscheiden van de concurrent en je moet dus blijven innoveren en vooral professionaliseren. Doen waarin je gelooft. 

Dat is net als een onderneming. Het grote verschil is, is dat je als directeur je budget krijgt en dat om moet zetten in een sluitende begroting. Een luxe positie, als je het vergelijkt met een commerciëlele ondernemer. Maar bij ondernemen hoort plannen maken, doen waar je in gelooft en alles eraan doen om je (toekomstige) klanten er te van overtuigen. 

En veel directeuren zijn geen ondernemer, ondanks alle papier die ze verplicht hebben moeten halen om schoolleider te mogen zijn. Een ondernemer haal je niet door papiertjes, een ondernemer ben je. En dat zie je terug in de kwaliteit op school. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *