Privacy – hoe gaan zij er straks mee om?

GratisOp sommige zaken rond privacy heb je geen enkele grip, neem het hele NSA-debacle of de publiekelijk ongrijpbare zaken die de AIVD uitvoert. Ook kunnen we niets doen aan de vele camera’s op de wegen of de telecom- en internetproviders die wetmatig netjes onze (locatie)gegevens bijhouden. Tenzij je stil onder een hunebed blijft liggen…

Waarop dan wel? Volgens mij is dat heel eenvoudig: overal en alles waar je aan meedoet en waar telkens maar weer geldt: ‘als het gratis is, ben jij het product’.  Zo stond ik laatst met een pak Knorr Siam in mijn handen. Als nuchtere Hollander sprak mij het woordje GRATIS natuurlijk erg aan. Thuisgekomen bekeek ik de actievoorwaarden. Best laagdrempelig: men wil de kassabon en mijn NAW-gegevens zodat ik de € 2,57 retour kreeg op mijn rekening. En toen besefte ik mij pas welke gegevens ik bijna ‘zomaar’ instuurde.

– Mijn NAW-gegevens : dus locatiebepaling voor alle Knorr eters, op zich niet zo spannend, maar wel dat ik ongetwijfeld marketingmails krijg rond het thema ‘ kip Siam’ en de overige heerlijke producten.

– De kassabon: daar staat echt interessant info op. Neem ik als klant ingrediënten die geadviseerd worden door Knorr of ga ik voor de alternatieve bereidingswijze? En wat koop ik als klant nog meer? En maak ik gebruik van de bonuskaart van de Appie? Hee, ook het bonusnummer staat vermeld! Dus een koppeling met mijn keurig voorbereide NAW-gegevens is zo gemaakt!

Ik was er klaar mee, heb een foto gemaakt voor een eventuele blog en heb alles de prullenbak in gegooid. Al die info voor maar € 2,57.. dat gun ik ze niet.

Nog zo’n dingetje: de nieuwe bonuskaart van de Appie.. Men wil meer gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen aanbieden. Bijkomend voordeel is dat de afdeling inkoop redelijk in kan schatten hoeveel er van 1 product verkocht gaat worden, de logistiek een stuk efficiënter wordt en men exact weet in welke locatie welke producten men op de kopstellingen moet plaatsen omdat men duidelijk in beeld heeft wie van het gezin het meest de boodschappen doet. Over verarming van productdiversiteit hebben we het dan even niet. Wel onze privacy. Want het verbaast mij toch wel dat complete volksstammen zich, zonder na te denken, netjes inschrijven voor deze kaart. En dat Harry het ons verplicht om voor elk gezinslid een eigen kaart te hebben boeit niemand. Ik vind het lastig en ik doe er niet aan mee. Bonus prima, maar als je in de voorwaarden al beschrijft dat de info niet aan commerciële partijen verkocht wordt, en dat de info na een x-aantal maanden  versleuteld wordt of geanonimiseerd (idd OF), dan ben ik er al klaar mee. Stel je eens voor dat alle zorgverzekeraars een non-profit-stichting beginnen die jouw koopgedraggegevens opkopen.. Noem mij dan maar paranoia, ik vind het ver gaan.

Zo heeft elke Appie ook tegenwoordig gratis WIFI. Hartstikke handig. Uhuh.. als deze zich in een atoombunker bevindt inderdaad.. Terwijl jij, al koffie drinkend, achter je kar je Smulweb-app af zit te werken, kijkt Harry over je schouders mee: welke route neem je, waar blijf je staan, waar kom je absoluut niet. Lees dit mooie rapport maar eens van de ABN-Amro.

En zo zijn er legio voorbeelden te bedenken. Bovenstaande vielen mij in mijn persoonlijke omgeving op de laatste tijd. Want iedereen heeft wel eens meegedaan met een prijsvraagje (toen was de marketingafdeling nog niet zo ontwikkeld) of liked tegenwoordig een pagina om een steigerhoutentuinmeubel te winnen. De meeste mensen die ik erover spreek zeggen: ‘ van mij mogen ze alles weten, ik doe toch niets verkeerd’ . … *stilte* Ik kan daar ook heel ver in meegaan, het heeft absoluut heel veel voordelen. Een grijs gebied vind ik de persoonlijke reclames. Nu ik een Mac heb zie ik alleen Mac-reclames, en heel internet zet zich in voor optimale persoonlijke reclamevoering. Om dan sterk in je schoenen te staan en vrije keuzes te maken wordt dan misschien best wel lastig: worden alle mogelijke opties wel aangeboden? Of krijg je maar een top 5 te zien omdat deze merken het best betalen?

Ik wil niet doom-denken, maar op een gegeven moment is het ook zo eenvoudig om gegevens te koppelen en deze te ‘misbruiken’. Misschien voor zaken waar we nu nog helemaal niets vanaf weten. Doet me denken aan de Learning Analytics die opkomen in het onderwijs… Een fantastisch iets, maar heeft ook een issue met dezelfde privacy perikelen.

Wat iedereen doet, waar iedereen voor kiest, dat is voor ieder voor zich. Het gaat mij erom dat men zich wel bewust wordt en blijft waarvoor men kiest. Dat zou iedereen ook mee moeten geven aan hun kinderen. Thuis en op school. Eigenlijk zou binnen mediawijsheid ook echt aandacht besteed moeten worden aan ‘marketingwijsheid’.  Het is boeiende materie, en je kind wordt zichzelf bewust van dingen.. zodat het ook weer bewust keuzes kan maken!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *