Out of the box

Het filmpje is zo treffend, en spreekt voor zich. Tijdens een workshop had ik 3 flessen op het podium gezet. In elk flesje zat ook een pinda en bij elk flesje lagen sate prikkers en rietjes. De opdracht voor de deelnemers: jullie hebben elk 2 minuten om de pinda uit de fles te halen. ” Degene die het eerst de pinda uit de fles krijgt, wint een zak vol paaseitjes” . De deelnemers waren gefocust op de eigen pinda en gingen direct aan de slag. Met de rietjes en de sate prikkers.

..Niemand kreeg het voor elkaar…

En toen liet ik achter hen bovenstaande filmpje zien…..  en men keek rond en zag toen mijn kan water staan – wat elke spreker op z’n tafel heeft..

Denk out of the box: als je ziet dat de rietjes te slap zijn en de sate prikkers te kort – ga dan niet lopen pielen, je weet dat het kansloos is. Dan kan je opgeven of verder kijken. En daar haken de meesten van ons af. Terwijl als je om je heen kijkt, er vast een andere oplossing is!

Wat mij ook verbaasde (en ook weer niet): er was een duidelijke competitie. Alle drie de deelnemers gingen voor de eigen fles. Niemand dacht na: hee, we hebben elk 2 minuten, laten we samenwerken! Dan hebben we 6 minuten, kunnen we op internet kijken naar een oplossing en de taken verdelen om vervolgens de prijs te verdelen!

Hoezo, vast in een mindset? voor de deelnemers een eye-opener, en voor mij weer een mooi moment 🙂

Een mooi voorbeeld hoe je de 21st Century Skills in zou kunnen zetten. Ik denk aan:

Creativiteit  – kennis combineren / out of the box denken (die rietjes en sate prikker gaan ‘m niet worden: wat dan wel?);

Communiceren – overleggen;

ICT geletterdheid – gebruik maken van internet / social media;

Samenwerken – taken verdelen / afspraken maken om het doel te bereiken.

En zo heb ik nog een fantastische uitvoering met een ei… nieuwsgierig? laat maar weten 😉

 

 

 

 

 

2 reacties

  1. Annette Peels

    Leuk filmpje en een goede oefening om het “out of the box” denken onder de aandacht te brengen. Kijk ook eens bij Awareness op Youtube, daar heb ik een aantal leuke lessen mee gegeven.

    Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst kennis gemaakt met kahoot.it. Ik was razend enthousiast.
    Ik geef les op een Internationale Schakelklas (ISK) Bergen op Zoom.
    Morgen ga ik het voor het eerst introduceren in de les. Ik heb een 15-tal vragen gemaakt en ze worden gepresenteerd als een quiz. Verder ben ik benieuwd wat dit nog meer kan bieden. Als je tips hebt, dan zijn die van harte welkom. Groet Annette

    Beantwoorden
    1. Michiel

      Hoi Annette,

      Dank voor je tip! Ik zal er eens een bericht aan wijden 😉

      Kijk eens, als je ingelogd bent in Kahoot! naar de ‘Public Kahoots!’. Deze vind je bovenin het dashboard. Daar kan je ontzettend veel kant en klare quizzen vinden die je heel goed in kan zetten. Kijk van tevoren wel goed of de vragen passen en de tijd goed staat ingesteld. Het meest praktische is om een gevonden quiz te dupliceren waarna je deze volledig aan kan passen!

      Wat ook interessant is, is om Kahoot! in te zetten in verschillende werkvormen / lesfasen. Zo had ik laatst een 5tal vragen gemaakt voor een groep leerkrachten waarbij ze in groepjes van 3 samen moesten werken om het antwoord te vinden. Ze mochten daar internet voor gebruiken: dus 1 voerde het antwoord in nadat ze alle 3 op internet gezocht hadden op een pc / tablet. En dan zie je dat er coöperatieve werkvormen toegepast worden! Want iedere groep wil winnen en durven de antwoorden niet te gokken. 🙂

      Succes morgen en let op het effect als je het geluid wat harder zet 😉

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *