Online leren?

Er is iets interessants aan de hand. Door de snelle internetverbindingen zie je een trend ontstaan: de trend van het online leren. In een van mijn vorige blogs heb ik er al iets over geschreven. De grenzen gaan open! Daarbij lijkt iedereen zich op ‘Open Source’ te werpen: veel initiatieven zijn gratis te gebruiken om te leren over onderwerpen.

En daar zit volgens mij meteen een uitdaging. Neem een initiatief als Open Education Database (OEDb). Prachtig materiaal wat gratis ontsloten wordt. Men heeft op dit moment 1088 lessen van 80 geaccrediteerde opleidingsinstituten. De site is overzichtelijk ingedeeld, en je kan gelijk naar een geschikt onderwerp zoeken. In Nederland vergt dit wel meteen wat van het onderwijs. De leerkracht, die moet kijken welk materiaal geschikt is, en of hij/zij kan refereren naar bepaalde thema’s en de leerling/student die de site juist gebruikt als inspiratiebron / bronnenmateriaal. Of je moet het als afgestudeerde gebruiken om je kennis bij te spijkeren.

De Kahn Academy is ook zo begonnen. Veel waardevol materiaal online zetten, en dan passend in een curriculum. Het wordt wereldwijd ontzettend veel gebruikt. Wat nu een interessante trend is, is dat men hier nu druk bezig om in Nederland de complete referentieniveaus rekenen van Commissie Meijerink te verzamelen en te vertalen, zie hier.

Online leren lijkt een vlucht te nemen. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer gratis webinars verschijnen.

Uit onderzoek blijkt dat online leren ‘werkt’, zie de blog van Wilred Rubens. Maar er blijven veel vraagtekens. En daarbij: wordt het inderdaad ingezet? In de tijd waar administratielast en tijdsdruk zwaar drukken op de rol van de leerkracht en directeur? En hoe past de content binnen de vraag van de gebruiker? Met name als het gratis is?

Ik vind het een interessante ontwikkeling, maar het zal volgens mij afhankelijk zijn van del leerstijl van de ‘volger’. Als ik mezelf als voorbeeld neem: ik leer veel meer van artikelen dan video’s. Ik wil zelf op zoek naar relevante onderwerpen in een tekst, aanknopingspunten en zelf beelden vormen. Toegegeven: het kost tijd om de juiste informatie te vinden. En ik denk dat dit juist een uitdaging zal zijn voor de gratis online courses. Hoe kan je het materiaal zo laagdrempelig mogelijk over de bühne krijgen? En hoe vindt een gebruiker dit materiaal? Dat is natuurlijk een groot verschil met een betaald account bij een bepaald instituut, wat dan gelijk je vertrekpunt is..

wordt vervolgd…

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *