Meten is weten

Oh oh oh.. of beter ho ho ho..

“Een panel van experts gaf de Nederlandse scholen een prijs voor het doorspelen van privacygevoelige gegevens van  leerlingen aan uitgevers van lesmateriaal en het faciliteren van andere privacyschendingen. “Vroeger ging je naar school om te studeren, nu om bestudeerd te worden”, schrijft columnist Maxim Februari in zijn nominatie.

“Scholen zouden een veilige omgeving moeten bieden. Maar de talloze gegevensstromen hebben hun bron juist op de scholen, die daarmee allang geen veilige plek meer zijn.”

Quote van Nu.nl

Hallooo? In welke tijd leven we? En wat is veilig? Ik volg net de nerveuze reacties op het nieuws van het CPB  over de nieuwe privacyregels van Facebook. Ehhh, mag ik even opmerken dat ik bij ELKE ouderavond rond het thema social media naar aanleiding van een enquête laat zien dat gemiddeld 60% van de leerlingen van 6-12 jaar op Facebook zit? En dan hebben we het over een dubieuze prijs voor scholen?

Laten we dan ook eens kijken naar wat een gemiddelde ‘jong-onbewuste-surfer’  aan data achterlaat. En geloof me: laat dat jong maar weg! Vrijwel niemand weet wat wij voor informatie weggeven tijdens ‘sufsessie’.  Kijk hier maar eens naar en probeer het maar eens uit! En dan over gegevensstromen gesproken.

Uiteraard: uitgevers meten alles. En geef ze eens ongelijk, ze hebben nu de kans! Meten is weten. En omdat alles online staat is die mogelijkheid er! Vooral om eigen materiaal te verbeteren en steviger in de krappe Nederlandse onderwijsmarkt te komen. VER-BE-TE-REN.. Want denk je echt dat ze onderling gegeven uitwisselen? Of delen met een commerciële partij die de ouders gaat benaderen?

Benchmarken is prima, toch? Kijk maar wat de overheid doet met de eindtoetsen. De Methodemonitor was gewoon te vroeg anders werd daar wel iets over gezegd.

En juichen we in het onderwijs niet gewoon toe dat we bestudeerd worden? Alles voor een formatieve boordeling!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *