Interessemeter

Vorig jaar gaf ik mijn oude Nintendo DS aan mijn zoon. Hij was bijna 5. Hij vond het spannend, genoot even van de levendige figuren op het scherm maar al snel was de lol eraf. Papa moest helpen en voor ik het wist was hij weer aan de slag met wat anders.

Dik een jaar later… de Nintento  DS wordt toevallig ontdekt en, net als de eerste keer, liepen we samen door de lijst met spellen. Vrijwel alles werd nu herkend: Mario, voetbal, Ice Age, racen en ga zo maar door. Ik hoefde het niet eens voor te doen, hij ontdekte zelf het hele proces en  binnen mum van tijd vertelde hij trots over z’n eerste overwinningen!

Dat zette mij aan het denken: was ik vorig jaar gewoon te vroeg? Of gaf ik het te snel op? Of zou ik dingen aan moeten bieden waar hij misschien in uitblinkt? Op welk gebied heeft hij ‘talenten’? Nu ben ik vrij ‘digitaal’ ingesteld, maar hij heeft ook heus andere hobbies, en daar worden hem vaardigheden aangeleerd. Deze hobbies zijn door hem zelf gestart vanuit  het sociale aspect (zijn vriendjes) terwijl het ‘digitale spelen’ eerste echt onderzoekend en ontdekkend leren was! En nadat hij het spelen ontdekt had, kwamen ook snel de ‘koppelingen’ in andere situaties: Ruimtelijk inzicht, oorzaak – gevolg en ga zo maar door.

Kinderen leren snel. Iedereen verbaast zich over het gemak waarmee kinderen van 2 zelfstandig interessante apps kunnen vinden en zelf ontdekken wat hen aanspreekt. En welke wereld voor ze opengaat als ze een nieuwe feature ontdekken in een app of als functie op de iPad.

Als school zou je daar volgens mij ook veel meer voor open moeten staan. De uitdagende leeromgeving die je zou moeten bieden zou buiten de denkkaders van de leerkracht moeten vallen. Als volwassene vul je het zo makkelijk zelf al in.

Ik ben overtuigd dat kinderen een duidelijk doel meekrijgen in de klas, ze zelf de middelen gaan ontdekken waarmee ze dat doel kunnen bereiken! Maar dan moet je het ze wel aanbieden.

En of we het goed doen? Als ouder of als school zou je bijna verlangen naar een ‘interessemeter’ om aan te sluiten bij de belangstelling van het kind. Je probeert zoveel mogelijk aan te bieden, maar wanneer is er een match?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *