Een oudje: Twippen uit 2009

Ineens zag ik een oude blog van me langskomen, geschreven op 1 november 2009, op een ander platform. Voor het ‘eigen’ archief plaats ik ‘m hier nog een keer 🙂

De blog gaat over ‘Twippen’: niets nieuws onder de zon, maar dat bracht me gelijk weer bij het bijzondere ICT-project wat ik mee heb mogen maken op school. Prof. Kanselaar heeft deze evaluatie geschreven.

Samenwerkend leren, een onderwerp waar veel scholen mee bezig zijn: in het kader van ‘adaptief onderwijs’ of tegenwoordig het ‘passend onderwijs’.
Hoe geef je het vorm, wat is er allemaal mogelijk en hoe past dit het best binnen de huidige vorm van onderwijs zonder al te veel over de kop te gooien? Een lastig gegeven, vooral omdat het veel vergt van de leerkracht. Als je kijkt naar de huidige beschikbare materialen, dan is onderhand heel veel te vinden wat gebruikt kan worden door groepjes leerlingen, binnen elk vakgebied. Kijk maar naar de laatste ontwikkelingen bij de uitgeverijen (zoals in kleine vorm de Kwismeesters van ThiemeMeulenhoff, of de bakkaarten techniek van Malmberg enz.).
Je kan het ook eens breder bekijken: denk daarbij eens aan de zaakvakken.
Ik heb vroeger het ‘Twippen’ uitgewerkt en geïntroduceerd: thematisch werken in projecten. In het kort: Ik pakte een hoofdstuk uit een aardrijkskunde- geschiedenis of natuurmethode en hakte deze in losse onderdelen. Per onderdeel moest een groep de werkboeken, leerlingboeken en al het bronnenmateriaal (o.a. op internet) gebruiken om een presentatie te maken. Aan het einde van het project presenteerde elke groep haar bevindingen, vonden er discussies plaats en had iedereen de leerstof onder de knie.
Dat was rond 2000, qua ICT hadden we, voor die tijd, redelijk wat middelen, maar als je het met nu vergelijkt.
De basis is: je eigen methode, maar dan in een andere werkvorm. Daarbij vervul je als leerkracht de rol als begeleider/coach ipv leerstof overdragen.
Het is tegenwoordig nog heel praktisch toe te passen en het hoeft niet elke keer gebruikt te worden. Hou het dicht bij ‘de deur’: past er bijv. iets binnen de methode bij de omgeving van de school is het heel toepasbaar!
Een digitale camera is op elke school wel te vinden, een Flip of andere goedkope videocamera is ook een fraaie toevoeging. Verder kan je als leerkracht bronnenmateriaal uit bijvoorbeeld LesKompas, Netwijs of Kennisnet beschikbaar stellen en kan je ook een presentatie laten maken in Prezi, ipv Powerpoint! Laat de groep de ontwikkelingen bijhouden in Glogster en je hebt een prachtige portfolio! Verzamel dit per thema in een startpagina als Symbaloo en je hebt een prachtige verzameling voor het volgende jaar!
En mocht je meer willen weten over het Twippen, DM me op Twitter @M_Masselink (Twitter is trouwens ook geweldig om te gebruiken tijdens het Twippen!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *