De toekomst van het klaslokaal

Vanochtend las ik een blog met als titel: ‘The Future of Classrooms’. Hierin wordt verwezen naar de voorspellingen van Larry Cuban, onderwijsprofessor op Stanford University.

Zijn visie is interessant, en wat hij benoemt zie je nu ook in de praktijk gebeuren: de trend naar digitalisering van leermaterialen, Learning Analytics / datamining en de veranderende rol van de leerkracht. Cuban is verder kritisch over online cursussen en de manier waarop nieuwe technologie ingezet wordt in het onderwijs: het wordt merendeel ingezet als vervangend materiaal zodat het onderwijs exact hetzelfde blijft en er didactisch en pedagogisch niets verandert.  John Moravec hamert hier ook steeds op.

De blog lichtte één aspect uit: de toekomst van het klaslokaal. In Nederland zie je enkele pioniers die zich daar volledig op richten: open leerruimten, veel glas, flexibel ingericht waardoor homogene groepen (ingedeeld op niveau per vakgebied) les kunnen krijgen en ingericht voor voor- en naschoolse opvang. Dat staat haaks op wat Cuban voorspelt. Hij zegt juist dat in 2023 het lokaal nog net zo herkenbaar is als nu, of 50 jaar geleden.

Dit zie ik als een waarschuwing. Als we nieuwe media als ‘vervangend’ blijven gebruiken (Schools should not use new technologies to teach the same old crap’- Moravec) en niet zorgen voor een verandering in de onderwijsvisie, mede gebaseerd op society 3.0 waarbij de veranderende rol van de leerkracht centraal staat, denk ik dat Cuban best eens gelijk kan krijgen. Op een paar pioniers daargelaten.

Volgens mij begint dat met de deuren open te gooien en te kijken naar de huidige maatschappij, en met name hoe kinderen er hier zich in bewegen en ontwikkelen.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *