Connecting media ipv social media

Iedereen kent het: sta je in de publiciteit dan is social media het wapen om een ongezouten mening te geven. En dat zijn veelal niet de meest gefundeerde uitingen. Aan de andere kant zijn er ook positieve voorbeelden, van bijvoorbeeld spontane inzamelacties via social media. Social media is hoe dan ook erg laagdrempelig en niet meer weg te denken uit onze samenleving.

Nu dit gemeengoed geworden is zie ik verschillende trends ontstaan. Men lijkt zich bewust te worden van enkele dingen:

Archief.

Iedereen kent het What happens in Vegas, stays on Facebook, Twitter, Youtube, Instagram. Daarmee biedt het internet toegang tot een fantastisch digitaal archief van sites maar natuurlijk ook van personen! Het lijkt alsof men zich hiervan bewust begint te worden. Grote relatief statische platformen beginnen gebruikers te verliezen en men stapt steeds meer over op compactere en meer vluchtige media oplossingen. Hyves heeft het erg lastig, en is alleen nog maar populair onder kinderen. En ik vermoed doordat Facebook een leeftijdslimiet heeft. Facebook zelf verliest ook steeds meer gebruikers. Veel gebruikers stappen over op platformen als Instagram waar het vooral draait om foto’s delen, met name onder vrienden en familie. Nieuwe platformen lijken alleen overlevingskansen te hebben als er meer duidelijk is over de privacy, zoals OverNear en de communicatie apps zoals Blink worden steeds meer gebruikt: geen historie achterlaten, gewoon een bericht, foto of video die zichzelf vernietigd in een x-aantal seconden. Ideaal, maar ook dat heeft sociaal gezien een keerzijde, die zich wel laat raden.

Sociaal.

De marketeers hebben Facebook ook ontdekt. Helaas vaak ook op een onbezonnen manier waarmee ze hun eigen merk niet profileren. Frankwatching heeft daar een mooie blog over geschreven. Opmerkelijk is wel dat er nog steeds volksstammen aan meedoen en pagina’s als Klik en Win blijven bezoeken of meedoen met losse acties. 

Wat menig bezoeker zich niet beseft, is dat men een ‘channel’ (doorgeefluik) is voor de leveranciers. Vroeger deed je mee met een prijsvraag door middel van een briefkaart of later met SMS (waar je grof voor betaalde), nu klik je gratis op een link, deelt dit met je hele kudde volgelingen en hoop je dat je iets wint.  Oh ja, wel de voorwaarden gelezen? Daarbij zitten vrienden vaak niet te wachten op een commercieel gedeeld bericht.

“Als het gratis is, ben jij het product”. Dat geldt ook voor dit soort acties waar menigeen echt zit te wachten op een uitkomst. En ondertussen zadel je je vrienden er wel weer mee op.

Wil je iets bereiken of kans maken iets te winnen, dan heb je ‘vrienden’ nodig. Denk aan Candy Crush waar je vrienden voor nodig hebt (of anders moet je betalen).

Sociaal, zoals omschreven in de Van Dale, is het steeds minder : het hebben van gevoel voor de noden van de medeleden van de samenleving, als in humanitairmedemenselijk en menslievend… (‘heb uw naaste lief’).

De term social media mag van mij dan ook veranderd worden in connecting media. Het draait niet om de kwaliteit maar om de kwantiteit, met name voor eigen gewin.  Ondertussen worden naasten geupgrade naar een soort VIP-status in persoonlijke omgevingen waar je binnen mag komen op uitnodiging.   Men wordt zich bewust van privacy issues.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *