Communicatie

communicatie_fokkeensukke

 

(c) Reid, Geleijnse & Van Tol bron:  http://www.foksuk.nl/

Het is onderhand wel duidelijk dat de ‘C’ van ICT een prominente plek heeft gekregen. Ging het vroeger vooral om de techniek en infrastructuur (het hoe), nu is de hele wereld bezig met de communicatie (het wat).

Ik vind het gaaf. Sinds mijn eerste stappen op het net, begin jaren 90, ben ik fanatiek aan het digitaal communiceren. Mailen via usenet (wat dagen duurde voor je een reactie had) tot de chat op BBS-en, en daarna kwamen de Fora, MSN, Skype, ‘echte’ e-mail, SMS en weer later social media als FaceBook, Twitter, whatsapp en Snapchat. De ‘analoge’ voicemail heeft mij trouwens nooit kunnen bekoren..

De tools zijn voorhanden, en nu zie je dat er keuzes gemaakt gaan worden. In Amerika zijn er zelfs universiteiten waar geen nieuwe mailadressen meer aangemaakt worden voor studenten. Allereerst hebben ze deze zelf al, en communiceren gaat via online platforms/wiki’s en niet meer via cc’s per mail.

En hier in Nederland? Leren wij kinderen nog e-mailen (als doel) of leggen we de focus op ‘efficiënt communiceren’? Eerlijk gezegd zie ik wel een ontwikkeling in het gebruik van digitale middelen als bronnenmateriaal en presentatiemateriaal, maar de volgende stap: samenwerken via nieuwe media, intern (klasgenoten) of extern (vakexperts) vinden vooral plaats op pilotniveau.

Is het een idee om het oude DRO eens op een ludieke manier om te zetten in het SRO? (Sociale Rijbewijs Onderwijs)? En dan gelijk ook voor kinderen? Ik doe mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *