Bruggen bouwen met Nearpod

Het AAL (Anytime Anywhere Learning) principe komt steeds meer in beeld. Eindelijk… als je bedenkt dat het oorspronkelijk komt van een Microsoft Laptop project eind jaren 90(!).

De komst van ‘de cloud‘ en de tablet hebben dit in een stroomversnelling gezet. Denken we.  Uiteraard zal een groep early adopters  het snel oppikken, dat merk ik nu al in het onderwijs, maar er zal ook een grote groep zijn die de ontwikkelingen met interesse volgt en het oppakt als het en men er klaar voor is. En dat laatste heeft natuurlijk (gelukkig) heel wat voeten in aarde, ook dat maak ik heel vaak mee. Waarom gelukkig? Omdat het besef er is dat AAL enorme gevolgen heeft voor het eigen onderwijs. “Past het in de visie van de school / bestuur” met als gevolg: “Is onze visie en missie nog wel van deze tijd?”, “welke consequenties heeft het voor mijn team?”, “wat is het rendement?”., “Wat bespaart me dat?”.

Daarnaast hebben wij in onderwijzend Nederland natuurlijk ook te maken met andere factoren: de methoden van de uitgeverijen die veelal leidend zijn in school, de inspectie, de overheid, krimp, bezuinigingen, de basisvaardigheden van (nieuwe) leerkrachten, ouders enzovoort.  Je kan niet ontkennen dat de technologische ontwikkelingen harder gaan dan de onderwijsontwikkelingen. Logisch. Als er maar ontwikkeld wordt en daar zijn bruggen voor nodig.

Een mooi voorbeeld van een brug, waar ik razend enthousiast over ben, is Nearpod. Dit pakket zorgt ervoor dat je als leerkracht zelf online lesstof maakt en dit vervolgens deelt met (een aantal) leerlingen via een device (pc, tablet, smartphone). De verwerkingsopdrachten zijn ontzettend uitgebreid: van video’s, polls, tekenopdrachten tot het afdraaien van presentaties en quizzen. Dat kan je doen vanuit een thema of project wat je zelf bedenkt. De resultaten komen bij de leerkracht binnen en die krijgt een nauwkeurige analyse van het gedane werk.

De brug? Dit is natuurlijk heel leerkracht gestuurd, maar je bent los van je (digi)bord, kan leerlingen flexibel aansturen (binnen EN buiten je klas) en je maakt eigen items rond een thema waarbij resultaten centraal bij jou terechtkomen. Oh ja, en het is gratis.

Vragen over toepassen? mail me, ik zie alleen maar kansen!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *