Volwassen aannames?

 (bron: http://www.hollebeekscholen.be/foto’s_vroeger.htm)

Gisteren las ik het artikel ‘Kleuters moeten te veel’. Een relaas over de ‘verschoolsing’ van het kleuteronderwijs en de publieke kritiek op de PABO’s na 1985. Kinderen krijgen volgens het artikel nauwelijks nog kans om te spelen en worden gedrild in rekenen en taal om te scoren.

Dat triggerde mij ergens. Het is in dit artikel een visie van een doorgewinterde kleuterjuf en een orthopedagoge die van mening zijn dat de kleuters zich goed moeten ontwikkelen door te spelen: ‘meetbare doelen behalen doe je maar vanaf groep 3’. Ik ben het volledig eens dat kleuters moeten spelen, bewegen en ontwikkelingsmateriaal moeten gebruiken. Ook dat de opleiding van tegenwoordig minimale aandacht besteedt aan deze doelgroep. Maar is het misschien zo dat door de huidige maatschappij en inzichten gewoon spelen een nieuwe invulling heeft gekregen, waar kinderen zich heel prettig in voelen? Bekijken de doorgewinterde professionals dit nog wel door een ‘hedendaagse’ bril?

De volgende ochtend kwam dit artikel voorbij: ‘geen stress bij kinderen tijdens ochtenddrukte’. Met een link naar de resultaten van het onderzoek.

Als ouder wellicht een bekende situatie: Het gehaast, de strakke planning en organisatie, en ‘o wee’ als er een kink in de kabel komt, wat doen we onze kinderen aan…

Een aanname van ons, volwassenen, blijkt nu. Wij ervaren die druk en stress en gaan er vanuit dat kinderen dat ook zo ervaren.

Kinderen weten niet beter, en is dat in de kleuterklas niet net zo? Ik ben benieuwd naar hun mening over de komst van de tablet in de kleuterklas…

En als je kijkt naar de foto hierboven – aan de ontwikkeling die een kleuterklas meegemaakt heeft in 70 jaar kan de rest van het onderwijs een puntje zuigen 😉

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *