3D – probeer eens de 3Doodler pen

bron: www.3doodler.com
bron: www.3doodler.com

Er is een trend, of beter gezegd, een hype zichtbaar in het onderwijs: 3D printen. Waar het onderwijs 13 jaar geleden zich en masse stortte op de wereld die ‘digibord’ heet is het nu de 3D printer. Het wordt ook nog eens stevig gevoed door de commercie: de vertegenwoordigers vallen bijna over elkaar heen om de scholen te overtuigen van hun product. Een live sessie in groep 8 en je kan als school eigenlijk geen nee meer zeggen en voor €995,- ex BTW heb je een fraai bouwpakket.

Is dat verkeerd? Ik ben de laatste die dat zal zeggen. Al vraag ik me wel af wat de beweegreden voor veel, heel veel scholen is om zo’n printer aan te schaffen. Sommigen gebruiken het als ‘innovatie move’ naar buiten toe, sommigen vinden het gewoon ‘leuk’ en er zijn ook scholen die het als oplossing zien voor hun onderwijsdoel. Zo ken ik enkele fraaie voorbeelden van scholen die het ondernemerschap bij leerlingen stimuleren en dank zij de 3D printer een nieuwe impuls krijgen om verder ondernemend aan de slag te gaan. En Intel had in 2012 al een beeld bij het inzetten van de 3D printer in de klas.

Ook ken ik voorbeelden van scholen die met de handen in het haar zitten: ‘we hebben nu een printer, maar dat is niet te organiseren met 27 kinderen! We moeten er meer hebben!’… dat komt me bekend voor.. bij de invoering van de pc’s… de digiborden… de touchscreens en bij de invoering van de tablets…

Stel je vooraf toch de vraag: Wat voegt een 3D printer toe aan mijn onderwijs en voor welk onderwijsdoel heb ik een printer nodig? En welke printer voldoet aan mijn eisen? Want ook nu zullen de goedkope varianten de markt overspoelen. Houd vast aan je eigen eisen en laat je breed voorlichten. Want ook een 3D printer is een forse investering met terugkomende kosten.

Ik zie kansen met de 3D printer. Maar zeker ook bij de 3D pen! de 3Doodler is zo’n voorbeeld. Voor $99,- heb je zo’n pen en dan kan je los. 3D tekenen. De toepassingen? Ongekend: denk aan rekenlessen (ruimtelijk inzicht), creatieve vakken en natuur/techniek. En koppel dit ook eens aan de 21st Centuryskills! (wat natuurlijk ook kan en zou moeten met een gewone 3d printer).

Een strakke eiffeltoren tekenen of een fluitje zoals de 3D printer kan….. dat vergt wel heel wat precisie weet ik uit eigen  ervaring: ik zie het eindproduct dan ook niet als ultiem doel, maar juist het proces is interessant en leerzaam. En dat bevalt me wel aan deze pen!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *